tiistai 24. syyskuuta 2013

Rumpua narulle, osa 723

Elikkäs niinhän nuo kanssasoittajat tuumasivat, että jouluksi pitäisi saada uutta sinkkua pihalle ja koska tulevat kuukaudet on kalenteristani melko pitkälle myytyjä, pitäisi toimeen tarttua ASAP. Rhinestone-kappaleesta äänitettiin demoversio jo kevään '12 esituotantosessiossa ja sitä ehdittiin testaamaan myös kesän levyjulkkarikiertueella. Koska rakenteeseen ei tehty muutoksia, pystyin käyttämään vanhoja pohjaraitoja rumpuäänityksissä.

Oman soiton äänitys ainakin omalla kohdalla syö melkoisesti tuota soittopheelistä: "onkohan tuo nyt paras mikkivalinta…", "oho pari kanavaa on klipannut eli pienennänpä gaineja ja soitan vielä kerran" jne. Helpoimmalla olen päässyt, kun olen kauko-ohjannut studion konetta läppärillä (kiitos Steve!), mutta tällä hetkellä molemmat G4 PowerBookini ovat toimintakyvyttömiä, joten pääsin palaamaan vanhaan kunnon "8+2 tahdin count-in & juoksu setin ääreen" -metodiin. Setiksi valitsin nuo pornonpunaiset ysäri-Exportit ja tällä kertaa selvisin 12 kanavalla. Kaikkia lukijoita varmaan kiinnostaa eq-käppyrät, mut ne voi sit skipata, koska ajattelin kuitenkin dokumentoida itseäni varten että näin tällä kertaa. 


Bassari (1, 2)
Isi kysyi 2000-luvun alussa mikä bassorumpumikki ostettaisiin, ja Riffi-lehden numerossa 4/1997 Shure B52A:a kuvailtiin lauseella "Siinä missä EV antoi vihjeen bassotaajuuksien korostumisesta, jysäyttää Shure jo kokonaisen täyslaidallisen ehtaa mossahdusta." - joo, tämä! Kaikkien syrjähyppyjen jälkeen siihen on tullut palattua; nykyisin heitän sen ilman ständiä rummun pohjalle. Rummun ulkopuolella olen käyttänyt kaiuttimesta valmistettua subkick-mikrofonia, josta käytän kirjaimellisesti vain alabassotaajuuksia.
Ajoin molemmat kanavat yhteiseen monoryhmään, jossa CLA-fanipoikana käytin herran rumpukanavaplugaria lähinnä kompurana.

Virveli (3, 4)
Hommasin loppukesästä tämmöisen Advanced Audion RE20-kloonin ja tiukan superhertta-suuntakuvion takia ajattelin kokeilla saisiko mikkivalinnalla hihat-vuotoa kuriin. Saihan kyllä, ongelmaksi muodostui sen sijaan mikin "vocal presence peak", joka kaivoi komppipellin atakin toiselta puolen settiä. :D Kevyt -14dB leikkaus pelasti tilanteen. Alamikkinä olen diggaillut tuota meidän firman ekaa laajakalvokonkkaa (ei tarvinnut ekvata), jonka myös ajoin ylämikin kanssa yhteiseen ryhmään CLA:n snarekanavaan.

Tomit (5…7)
Äänitettävässä biisissä tomit on aika suuressa osassa, joten panostin nyt niidenkin mikitykseen. Toissakesänä tuli tartuttua Stuten "osta C214-stereopari, saat kolmannen kaupan päälle" -kampanjaan, niin niitä oli sopiva määräkin. Tomiraidoilta tulee yleensä siivottua aika isolla Q:lla muhjutaajuuksia soinnin ja atakin väliltä, niin myös tällä kertaa.


Siihen perään vielä snadi ryhmäkompura. Jytinän määrää piti jopa rajoittaa.

Pellit (8…11)
Meiten symbaaliosasto koostuu lähinnä noista turkkilaisten käsintaotuista paper thin-paksuisista tuotteista. Tummaa sointia kompensoimaan olen havainnut hyviksi nämä AIR:n puikkokonkat, joissa 8 kilon hoodeilla tuntuisi olevan snadia boostia. Sijoittelussa pyrin saamaan saman etäisyyden molemmista overeista virveliin, mutta varmistan vaiheistuksen usein vielä Toolsin puolella. Riden ja hi-hatin lähimikeiksi tuli napattua Senkun e606:t. 
Lähimikeistä leikkasin proximityn rajoittamiseksi alle 450Hz taajuudet pois, jonka jälkeen niputin ne overhead-kanavien kanssa CLA:lla. 

Ambienssi (12)
Soittotilan vieressä sijaitseva sauna remontoitiin kuluneena kesänä, ja uudesta pesuhuoneesta irtosi hyvää pöhinää. Mikitin tällä kertaa ihan monona, AKG:n pzm keskelle lattiaa, ja Toolsin puolella murolle ja lyttyyn. Tai no, ajoin sitä ihan pikkuisen tuohon CLA:n levityskaikuun.


Lopputulos
Ai miltä kuulostaa? No se selviää lähempänä joulua. Vedin samalla setupilla toki pari soundcheck-biisiä. Jätän ne tähän:
http://www.youtube.com/watch?v=tCIJBh1yp3Y
http://www.youtube.com/watch?v=W1VPWHHLyk4
http://www.youtube.com/watch?v=hLfd8eOB6bk

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti